Розміщення реклами тут - +380 (98) 607 99 77

Водії-вбивці: Журналісти розповіли, за скільки можна отримати права

Водійські права можна купити через посередника чи навіть в Інтернеті. Процедура, на противагу навчанню в автошколі, легша та менш ресурсозатратна. Але водії, які отримали посвідчення, не набувши відповідних навичок, стають потенційними вбивцями на дорозі. Чи справді водійські права можна купити на раз-два і що з цим робити, дізнавалося “МІСТО“.

Відомий персонаж

Дядя Вася” – маленький і постійно усміхнений чоловік старшого віку. Кожне речення приперчує “крутими” словечками. “Дядю Васю, хочу купити права”, – кажу йому. “Ха! На коли треба? – відповідає він.

Насправді, “дядя Вася” – відомий в Івано-Франківську персонаж. Для обмеженого кола людей він може “порішати” купу питань. Допомога із оформленням водійських прав входить до переліку його “послуг”. Ключова перевага “дяді Васі” – він знає потрібних людей у потрібних установах. І навіть більше: вони йому довіряють.

«Піди сама у МРЕВ (сервісний центр МВС) – вони тебе не просто пошлють, а відправлять до психіатра”, – каже “дядя Вася.

Купити права можна за добу чи навіть швидше. А можна чекати й місяць. Варіантів є багато.

“Але нема нічого такого, чого в Україні не можна було б зробити”, – каже “дядя Вася”.

Отже, якщо людині потрібне водійське посвідчення, а ходити на заняття неохота чи немає часу, вона може скористатися послугами посередника. Посередник – це людина, яка точно знає, в які двері краще постукати. І не завжди все незаконно. У випадку із отриманням водійських прав зловживань точно чимало. Схема виглядає приблизно так: людина приносить посереднику гроші. Вартість залежить від багатьох факторів. Наприклад, чи готовий замовник внести лепту у процес. Скажімо, медичну комісію можна пройти самому, а можна накинути кілька сотень – і її “пройдуть” за 5 хвилин. Крім того, категорії водійських посвідчень будуть різнитися у ціні.

Далі із висновками медкомісії та іншими потрібними документами “дядя Вася” йде до потрібної людини у МРЕВ.

«Я даю гроші – і що далі, мене не цікавить», – каже чоловік.

А далі замовника “записують” у групу котроїсь із автошкіл. Якщо не спішно – права така людина отримає разом з усією групою – після завершення курсу. Якщо ж горить – документи можна зробити і за день-два. Адже, каже “дядя Вася”, щодня у котрійсь із автошкіл точно здають іспит на отримання прав.

«Але на екзамен у МРЕВ маєш прийти обов’язково, – каже “дядя Вася”. – Тебе посадять за “правильний” комп’ютер – і байдуже, що ти можеш бути “дуб-дерево””. “А без мене ніяк?” – питаю. “Не вийде”, – підтверджує “дядя Вася.

Але “дядя Вася” знає не все. Насправді отримати водійське посвідчення можна і без особистого візиту. Інтернет рясніє оголошеннями на кшталт “допомога в отриманні водійських прав”.

«Максимально швидко – це 10-15 діб. Буде коштувати на 950 гривень дорожче. Без екзамену. Все – через сервісний центр. Наші школи знаходяться у декількох містах країни. Документи приїдуть автоперевізником, оплата – при отриманні», – розповідає “МІСТУ” автор одного з оголошень.

На уточнювальне запитання підтверджує: ні, особиста присутність не потрібна.

«Ви не перша, хто не був присутній. Питань не було й не буде», – запевнив автор.

Але чи справді все можна “порішати” “аll inclusive”?

Нюанси

У травні 2018 року Коломийський міськрайонний суд виніс вирок чоловікові, який придбав водійські права через Інтернет. Документи виявилися липовими.

«Обвинувачений показав посвідчення водія, яке не відповідає бланкам в офіційному обігу», – йдеться у рішенні суду.

Чоловік визнав: потрібні були водійські права, однак на навчання він часу не мав. А тому купив посвідчення через Інтернет за 4000 гривень. Отримав документи через перевізника. Із фальшивими правами їздив півроку, аж поки його не зупинили патрульні. Вони і запідозрили, що документ липовий, та відправили чоловіка на експертизу.

З цього судового рішення не зрозуміло, знав чоловік, що їздить з фальшивими правами, чи ні. Адже куплене через посередника водійське посвідчення не обов’язково буде липовим. Тоді звідки беруться фальшиві документи?

«Хтось не утилізував недіючі бланки водійських посвідчень, – пояснює один із можливих варіантів “дядя Вася” і на моє уточнювальне питання продовжує: – А яка установа у нас отримує такі бланки?»

Згідно з відповіддю на інформаційний запит, цього року на території області поліція зареєструвала 25 кримінальних проваджень за фактами виявлення посвідчень водія з ознаками підробки (ст. 358 Кримінального кодексу України). Водночас випадків виготовлення підроблених водійських посвідчень не зафіксовано. Зрештою, для поліції виявити тих, хто виготовляє чи продає фальшиві документи, – це ніби зловити себе за хвіст.

«Стосовно перевірок автошкіл на території області та моніторингу різноманітних сайтів з метою попередження продажу водійських посвідчень, повідомляємо: відповідно до постанови КМУ №490, перевірку закладів, що проводять підготовку, перепідготовку і підвищення кваліфікації водіїв, здійснює територіальний орган з надання сервісних послуг МВС не рідше ніж 1 раз на 5 років, та є основною формою державного контролю діяльності закладів», – йдеться у відповіді на запит.

Навіть офіційні особи МВС визнають: корупційний трикутник складають три сторони: автошкола, сервісний центр та посередник.

Приклад Зайцевої

За підробку документів передбачена відповідальність у вигляді штрафу до 70 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (1190 грн), арешту до шести місяців або обмеження волі від 3 до 6 років. Той, хто використовує фальшиві документи, може заплатити штраф до 50 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (850 грн) або сісти на строк до 3 років. Звісно, підроблене водійське посвідчення також вилучать. Приміром, водій з Коломиї, який їздив на липових правах, заплатить максимальний штраф і компенсує вартість експертизи – разом трохи більш ніж 2500 грн.

Але чи співмірне таке покарання із небезпекою, яку становлять для суспільства водії з підробленими посвідченнями?

Торік у Харкові на перехресті зіткнулися два позашляховики під керуванням Олени Зайцевої та Геннадія Дронова. Після зіткнення “Lexus” Зайцевої викинуло на пішоходів, у результаті чого загинуло 6 осіб.

Суд щодо резонансного ДТП триває досі. А нещодавно було накладено арешт на майно автошколи, де навчалася Зайцева. За даними слідства, у період навчання жінка перебувала за кордоном.

Методи впливу

Чому корупція у цій сфері процвітає, а водійське посвідчення, отримане без хабарів, є радше історією успіху, ніж реальністю?

«На практиці більшість людей звикла рухатися шляхом найменшого опору, особливо якщо певну проблему можна вирішити за короткий час і порівняно невеликі кошти. Це стосується як майбутніх водіїв, так і власників автошкіл, – каже речник Асоціації відповідальних перевізників Олександр Дяченко. – Для власника автошколи економічно більш вигідно витратити на учня мінімум часу на навчання (як теорію, так і практику), а потім запропонувати йому нелегальне сприяння у складані державного іспиту, адже це гарантує успішний результат – права. Значно складніше реально навчити людину кермувати та вкласти їй у голову необхідні теоретичні знання, адже це не лише праця педагогів та використання матеріальної бази – успішне навчання вимагає готовності і здатності учня засвоювати матеріал».

Негативу у цю ситуацію додають і стереотипи. Позиція майбутніх водіїв сформована таким чином, що за посвідчення все одно доведеться заплатити. Такий підхід влаштовує як нечесних власників автошкіл, так і корупціонерів, що торгують правами. Відповідно, все більше майбутніх водіїв навіть не намагаються скласти іспит чесно.

Будь-яке обмеження, встановлене державою, передбачає виникнення корупційних ризиків. Нинішні системи контролю та запобігання корупції у сфері підготовки водіїв, очевидно, не працюють. Розміри корупції можна оцінювати за рівнем аварійності в країні.

Так, лише за 7 місяців цього року у нас сталося більш як 81 000 ДТП, у яких загинуло 1545 людей”, – акцентує Олександр Дяченко.

Чи можна у якийсь спосіб викорінити корупцію у сфері отримання водійських прав? Потрібно змінювати свідомість водіїв, вважають правозахисники. І радять звернути увагу на досвід інших європейських країн.

«У Німеччині вважають: якщо порушник із першого-третього штрафу не зрозумів – отже, він ідіот. Тому – ласкаво просимо до психологів, на проходження спеціального тесту! – каже правозахисник Тетяна Перепеткевич. – Цей тест без підготовки пройти неможливо, тому потрібно відвідати близько 40 занять із психологом, кожне з яких коштує 50-100 євро. Тобто, крім штрафу, потрібно буде ще й оплатити цей курс. Крім того, для позитивного результату необхідно довести, що порушник не вживає алкоголю мінімум 9 місяців. Це означає, що необхідно щомісяця здавати кров на аналіз. Загалом, водіям створюють такі умови, що наступного разу буде легше не порушити, ніж порушити. Всі це знають і так бояться залишитись без авто, що порушень на дорогах майже немає. Ось це і є ефективний механізм».

Оксана ПІЛЯНСЬКА, МІСТО
           




Коментарі

Інформаційне повідомлення
Відвідувачі, які знаходяться в групі Гості, не можуть залишати коментарі до даної публікації.