Розміщення реклами тут - +380 (98) 607 99 77

Вчені з’ясували, як голодування запобігає старінню судин

Прагнення схуднути змушує людей сідати на жорсткі дієти, аж до майже повної відмови від їжі. Проте все більше наукових праць доводить, що періодичне голодування може мати й інші позитивні ефекти, крім зниження ваги.
Так, раніше вчені з’ясували, що чотириденні напівголодування не тільки позбавляють від жиру, але й продовжують життя і навіть підвищують розумові здібності.
В іншій роботі медики встановили, що голодування протягом доби здатне зупинити старіння стовбурових клітин кишечника. У ході нового дослідження фахівці з Університету Джорджії в США виявили ще один позитивний ефект голодувань, пов’язаний з омолодженням. За словами авторів роботи, при голодуванні, низькокалорійних і низьковуглеводних дієтах, а також під час тривалих і інтенсивних фізичних навантажень і під час стресу в організмі виробляється особлива молекула, яка надає омолоджуючий ефект на кровоносні судини. Потенційно це відкриття може допомогти в розробці нових методів профілактики і лікування серцево-судинних і інших захворювань, пов’язаних з порушенням роботи судинної системи. «По мірі того, як люди старіють, вони стають більш сприйнятливі до хвороб, таких як рак, серцево-судинні захворювання і хвороба Альцгеймера. Вік є найважливішим фактором ризику. Затримка старіння – це основний шлях до скорочення випадків [виникнення] захворювань і зниження їх тяжкості», – розповідає провідний автор роботи Мінґ-Хуей Цзоу (Ming-Hui Zou).
Він зазначає, що є невід’ємною частиною загального старіння організму є, звичайно, знос кровоносних судин. Вони стають все більш схильні до різних пошкоджень, і наслідки можуть бути небезпечні не тільки для здоров’я, але і для життя людини. Молекула, яка надає омолоджуючий ефект на судини, називається бета-гідроксибутират. Це органічна сполука відноситься до кетонових тіл – продуктів обміну речовин, які утворюються в печінці. «Раніше дослідження кетонових тіл були зосереджені на енергетичному метаболізмі, але ця робота показала, що існують інші фізіологічні ефекти, які регулюють клітинний цикл, що уповільнює прогресування старіння», — пояснює Мінґ-Хуей Цзоу в інтерв’ю виданню New Atlas.
Згідно з даними його команди, бета-гідроксибутират може сповільнити як мінімум один з видів клітинного старіння старіння ентоделіальних клітин, які вистилають внутрішню поверхню кровоносних і лімфатичних судин. Пояснимо, що зношені клітини втрачають одну з головних своїх здібностей: вони перестають розмножуватися. З часом старі клітини втрачають корисні «навички», а нових надходжень» вже немає. В результаті порушується функціонування всього органу, в даному випадку судинної системи. Між тим головний ефект бета-гідроксибутирата полягає в тому, що він не тільки уповільнює старіння клітин ендотелію, але і сприяє їх розподілу, причому навіть у тих випадках, коли воно вже сповільнилося. Більше того, вчені виявили, що, коли з’єднання зв’язується з певним РНК-зв’язуючим білком, це збільшує активність транскрипційного фактора під назвою Oct4 в гладких м’язах судин і ендотеліальних клітинах. А він, у свою чергу, збільшує захист ДНК від ушкоджень, викликаних старінням. (Правда, поки що такий ефект спостерігався лише у мишей, яким робили ін’єкції бета-гідроксибутирата.)
«Ми вважаємо, що це дуже важливе відкриття, і ми працюємо над пошуком нової хімічної речовини, яка може імітувати функціональний ефект цього кетонового тіла, – розповідає Цзоу. – Ми намагаємося застосувати глобальний підхід до зниження [випадків] серцево-судинних захворювань і хвороби Альцгеймера. Важко переконати людей не їсти протягом 24 годин, щоб збільшити концентрацію бета-гідроксибутирата, не всі можуть це зробити, але якщо ми зможемо знайти те, що може імітувати цей ефект, це зробить життя більш приємним і допоможе боротися з хворобами». Також дослідники хочуть більше дізнатися про механізм дії бета-гідроксибутирата. Логічно припустити, що, якщо ці молекули утворюються при обмеженні калорій або голодуванні, то переїдання, навпаки, пригнічує їх вироблення, і це прискорює клітинне старіння судин, завершують дослідники